نام های حضرت فاطمه (س) و دلائل نام گذاری

نام های حضرت فاطمه (س) 

امام صادق (ع) فرمودند :

براى حضرت زهراء در نزد خداوند 9 اسم است كه عبارتند از:

فاطمه، صديقه، مباركه، طاهره، زكيه، راضيه‏ ،مرضيه، محدّثه، و زهراء

 اعلام الوری ص 148 ، زندگانی 14 معصوم ص 221

Image

پیامبر اکرم (ص) فرمودند :

ای فاطمه ! میدانی چرا فاطمه نامیده شده ای ؟

علی گفت : یا رسول الله چرا فاطمه نامیده شده ؟

پیامبر فرمودند : براى اينكه او و شيعيانش از آتش جدا گرديده‏اند. 
———————————-
 
از امام صادق عليه السلام، از پدرانشان عليهم السلام، نقل شده است كه رسول خدا صلّي الله عليه و آله و سلّم فرمود:

(به جبرئيل) گفتم:
اي حبيب من، جبرئيل، چرا او در آسمان
 «منصوره» و در زمين «فاطمه « ناميده شد؟

جبرئيل گفت:
در زمين
 «فاطمه» ناميده شد؛ چرا كه شيعيانش از آتش باز داشته شده اند و دشمنانش از دوستي او محروم شده اند

و در آسمان «منصوره» است ( کمک کننده دوستانش است ) و این همان سخن خداوند است که فرمود :

« و آن روز مؤمنان به ياري خداوند شاد مي شوند هر كه را بخواهد، ياري ميكند »

يعني ياري فاطمه به دوستدارانش.

(بحارالأنوار 4/43 ح 3 ، به نقل از معاني الأخبار)
————————————————-

ابن عماره، از پدرش نقل مي كند كه گفت:
از
 امام صادق عليه السلام در مورد حضرت فاطمه سلام الله عليها پرسيدم كه چرا « زهرا » ناميده شده است؟ 

فرمود:

زيرا وقتي در محراب عبادت خويش به پا مي خاست، نور او براي اهل آسمان همان گونه مي درخشيد كه نور ستارگان براي ساكنان زمين درخشيدن مي گيرد.

 (بحارالأنوار 12/43 ح 6،به نقل از معاني الأخبار و علل الشرائع)
———————————————
اسحاق بن جعفر مي گويد: از امام صادق ( عليه السلام ) شنيدم كه مي فرمود:

به درستي كه حضرت فاطمه «محدثه» ناميده شده است چرا كه فرشتگان از آسمان (به پيشگاهش) فرود مي آمدند و همان گونه كه با مريم، دختر عمران، سخن ميگفتند او را ندا مي دادند و ميگفتند: 
اي فاطمه، به درستي كه خداوند تو را برگزيد و پاك گردانيد و بر زنان هر دو جهان برگزيد. اي فاطمه، براي پروردگارت نماز به جاي آور و سجده كن و با ركوع گزاران ركوع به جاي آور. 

او با فرشتگان سخن مي گفت و آنان با او سخن مي گفتند. شبي حضرت زهرا سلام الله عليها به آنان فرمود:
آيا برگزيده ي زنان جهان مريم، دختر عمران، نيست؟ 

عرضه داشتند:
مريم سرور زنان عصر خويش بود. به راستي كه خداوند – عزّوجلّ – شما را سرور زنان هم عصر شما و زنان عصر مريم و سرور زنان اولين و آخرين قرار داد

(بحارالأنوار 78/43 ح 65،به نقل از علل الشرائع)
—————————————————
یــــــــــــــــــا زهــــــــــــــــرا (س)

کجایید ای شهیدان خدایی ؟‌

Image

شهیدان متعلق به گروه یا حزبی نیستند ، آنها را به نفع خود معنی نکنید . 

داستان سخنرانی امام رضا (ع) و تشنگی یکی از اصحاب

راوی: ابوهاشم جعفری

به سخنان امام گوش می دادم. هوا گرم بود و آفتاب ظهر، شدت گرما را بیش تر می کرد. تشنگی تمام وجودم را فرا گرفته بود. شرم و حیای حضور امام، مانع از آن شد که صحبتشان را قطع کنم و آب بخواهم. در همین موقع امام کلامش را قطع کرد و فرمودند: «کمی آب بیاورید!»

Image

خادم امام ظرفی آب آورد و به دست ایشان داد. امام، برای این که من، بدون خجالت، آب بخورم، اوّل خودشان مقداری از آب را نوشیدند و بعد ظرف را به طرف من دراز کردند. من هم ظرف آب را گرفتم و نوشیدم.

نه! نمی شد. اصلاًنمی توانستم تحمل کنم. انگار آب هم نتوانسته بود درست و حسابی تشنگی ام را از بین ببرد. تازه، بعد از یک بار آب خوردن درست نبود که دوباره تقاضای آب کنم. این بار هم امام نگاهی به چهره ام کردند و حرفش را نیمه تمام گذاشت: «کمی آرد و شکر و آب بیاورید».

وقتی خادم برای امام رضا علیه السلام آرد و شکر و آب آورد، امام آرد را در آب ریخت و مقداری هم شکر روی آن پاشید. امام برایم شربت درست کرده بود. نمی دانم از شرم بود یا از خوشحالی که تشکّر را فراموش کردم. شاید در آن لحظه خودم را هم فراموش کرده بودم. با کلام امام رضا علیه السلام ناخودآگاه دستم را به طرف ظرف شربت درازکردم.

شربت گوارایی است. بنوش ابوهاشم!… بنوش که تشنگی ات را از بین می برد.

نوشته های پیشین

مارس 2012
د س چ پ ج ش ی
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031